Thursday, August 28, 2008

~Ramadhan bulan mulia~

Salam....

Ramadhan akan menjelma tidak lama lagi...sesuatu yang amat dinantikan kerana ramadhan adalah bulan yang penuh dengan keberkatan...mungkin sesetengah orang tidak bersetuju dengan perkataan 'dinantikan' kerana mungkin sesetengah orang itu berpuasa pun kerana terpaksa...lagi teruk jika mereka terus tidak berpuasa...ia seolah-olah menghina bulan ramadhan itu....

biasanya orang bercakap tentang fadhilat bulan ramadhan,tapi di kesempatan ini saya ingin menyatakan antara kesilapan yang kerap dilakukan Muslim pada bulan Ramadhan...antaranya ialah:-

1) Makan dan minum dengan bebas setelah batal puasa dengan sengaja (bukan kerana uzur yang diterima Islam). Perlu diketahui bahawa sesiapa yang batal puasanya dengan sengaja tanpa uzur seperti mengeluarkan mani secara sengaja, merokok, makan dan minum. Ia dilarang untuk makan dan minum lagi atau melakukan apa jua perkara yang membatalkan puasa yang lain sepanjang hari itu. (Fiqh as-Siyam, Al-Qaradawi, hlm 112).

Ia dikira denda yang pertama baginya selain kewajiban menggantikannya kemudiannya. Keadaan ini disebut di dalam sebuah hadith, Ertinya : "sesungguhnya sesiapa yang telah makan (batal puasa) hendaklah ia berpuasa baki waktu harinya itu" (Riwayat al-Bukhari)

2) Makan sahur di waktu tengah malam kerana malas bangun di akhir malam. Jelasnya, individu yang melakukan amalan ini terhalang dari mendapat keberkatan dan kelebihan yang ditawarkan oleh Nabi SAW malah bercanggah dengan sunnah baginda. "Sahur" itu sendiri dari sudut bahasanya adalah waktu terakhir di hujung malam. Para Ulama pula menyebut waktunya adalah 1/6 terakhir malam. (Awnul Ma'bud, 6/469). Imam Ibn Hajar menegaskan melewatkan sahur adalah lebih mampu mencapai objektif yang diletakkan oleh Nabi SAW. (Fath al-Bari, 4/138)

3) Bersahur dengan hanya makan & minum sahaja tanpa ibadah lain. Ini satu lagi kesilapan umat Islam kini, waktu tersebut pada hakikatnya adalah antara waktu terbaik untuk beristigfar dan menunaikan solat malam.

Firman Allah ketika memuji orang mukmin ertinya : " dan ketika waktu-waktu bersahur itu mereka meminta ampun dan beristighfar" (Az-Zariyyat : 18)

يا رسول الله , أي الدعاء أسمع ؟ : قال : جوف الليل الأخير ودبر الصلوات المكتوبة

Ertinya : "Ditanya kepada Nabi (oleh seorang sahabat) : Wahai Rasulullah :" Waktu bilakah doa paling didengari (oleh Allah s.w.t) ; jawab Nabi : Pada hujung malam (waktu sahur) dan selepas solat fardhu" ( Riwayat At-Tirmidzi, no 3494 , Tirmidzi & Al-Qaradhawi : Hadis Hasan ; Lihat Al-Muntaqa , 1/477)

4) Menunaikan solat witir sejurus selepas terawih. Menurut dalil-dalil yang sohih, waktu yang terbaik bagi solat witir adalah penutup segala solat sunat di sesuatu hari itu berdasarkan hadith ertinya "Jadikanlah solat sunat witir sebagai solat kamu yang terakhir dalam satu malam". (Fath al-Bari, no 936). Sememangnya tidak salah untuk melakukan witir selepas terawih, cuma sekiranya seseorang itu yakin akan kemampuannya untuk bangun bersahur dan boleh melakukan solat sunat selepas itu, maka adalah lebih elok ia melewatkan witirnya di akhir malam.

5) Tidak menunaikan solat ketika berpuasa. Ia adalah satu kesilapan yang maha besar. Memang benar, solat bukanlah syarat sah puasa. Tetapi ia adalah rukun Islam yang menjadi tonggak kepada keislaman sesorang. Justeru, ‘ponteng' solat dengan sengaja akan menyebabkan pahala puasa seseorang itu menjadi ‘kurus kering' pastinya.

6) Tidak mengutamakan solat Subuh berjemaah sebagaimana Terawih. Ini jelas suatu kelompongan yang ada dalam masyarakat tatakala berpuasa. Ramai yang lupa dan tidak mengetahui kelebihan besar semua solat fardhu berbanding solat sunat, teruatamnya solat subuh berjemaah yang disebutkan oleh Nabi SAW bagi orang yang mendirikannya secara berjemaah, maka beroleh pahala menghidupkan seluruh malam.

7) Menunaikan solat terawih di masjid dengan niat inginkan meriah. Malanglah mereka kerana setiap amalan di kira dengan niat, jika niat utama seseorang itu ( samada lelaki atau wanita) hadir ke masjid adalah untuk meriah dan bukannya atas dasar keimanan dan mengharap ganjaran redha Allah sebagaimana yang ditetapkan oleh Nabi SAW di dalam hadith riwayat al-Bukhari. Maka, "Sesungguhnya sesuatu amalan itu dikira dengan niat". (Riwayat al-Bukhari)

8) Bermalasan dan tidak produktif dalam kerja-kerja di siang hari dengan alasan berpuasa. Sedangkan, kerja yang kita lakukan di pejabat dengan niat ibadat pastinya menambahkan lagi pahala. Justeru, umat Islam sewajarnya memperaktifkan produktiviti mereka dan bukan mengurangkannya di Ramadhan ini

9) Memperbanyakkan tidur di siang hari dengan alasan ia adalah ibadat. Sedangkan Imam As-Sayuti menegaskan bahawa hadith yang menyebut berkenaan tidur orang berpuasa itu ibadat adalah amat lemah. (al-Jami' as-Soghir ; Faidhul Qadir, Al-Munawi, 6/291)

10) Menganggap waktu imsak sebagai ‘lampu merah' bagi sahur. Ini adalah kerana waktu imsak sebenarnya tidak lain hanyalah ‘lampu amaran oren' yang di cadangkan oleh beberapa ulama demi mengingatkan bahawa waktu sahur sudah hampir tamat. Ia bukanlah waktu tamat untuk makan sahur, tetapi waktu amaran sahaja. Lalu, janganlah ada yang memberi alasan lewat bangun dan sudah masuk imsak lalu tidak dapat berpuasa pada hari itu. Waktu yang disepakti ulama merupakan waktu penamat sahur adalah sejurus masuk fajar sadiq (subuh). (As-Siyam, Dr Md ‘Uqlah, hlm 278)

11) Wanita berterawih beramai-ramai di masjid tanpa menjaga aurat. Ini nyata apabila ramai antara wanita walaupun siap bertelekung ke masjid, malangnya kaki dan aurat mereka kerap terdedah da didedahkan berjalan dan naik tangga masjid di hadapan jemaah lelaki. Tatkala itu, fadhilat mereka solat di rumah adalah lebih tinggi dari mendatangkan fitnah buat lelaki ketika di masjid.

12) Memasuki Ramadhan dalam keadaan harta masih dipenuhi dengan harta haram, samada terlibat dengan pinjaman rumah, kad kredit, insuran, pelaburan dan kereta secara riba. Ini sudah tentu akan memberi kesan yang amat nyata kepada kualiti ibadah di bulan Ramadhan, kerana status orang terlibat dengan riba adalah sama dengan berperang dengan Allah dan RasulNya, tanpa azam dan usaha untuk mengubahnya dengan segera di bulan 'tanpa Syaitan' ini, bakal menyaksikan potensi besar untuk gagal terus untuk kembali ke pangkal jalan di bulan lain.

Nabi Muhammad menceritakan :-

ذَكَرَ الرَّجُلَ يُطِيلُ السَّفَرَ أَشْعَثَ أَغْبَرَ يَمُدُّ يَدَيْهِ إلى السَّمَاءِ يا رَبِّ يا رَبِّ وَمَطْعَمُهُ حَرَامٌ وَمَشْرَبُهُ حَرَامٌ وَمَلْبَسُهُ حَرَامٌ وَغُذِيَ بِالْحَرَامِ فَأَنَّى يُسْتَجَابُ لِذَلِكَ

Ertinya : menyebut tentang seorang pemuda yang bermusafir dalam perjalanan yang jauh, hal rambutnya kusut masai, mukanya berdebu di mana dia mengangkat tangan ke langit : Wahai Tuhanku...wahai Tuhanku... sedangkan makanannya haram, minumannya haram dan pakaiannya haram..Dan dia dibesarkan dengan memakan makanan haram maka bagaimana Kami mahu mengabulkan doanya. ( Riwayat Muslim, no 1015, 2/703 ; hadis sohih)

Justeru, bagaimana Allah mahu memakbulkan doa orang yang berpuasa sedangkan keretanya haram, rumahnya haram, kad kreditnya haram, insurannya haram, simpanan banknya haram, pendapatannya haram?. Benar, kita perlu bersangka baik dengan Allah, tetapi sangka baik tanpa meloloskan diri dari riba yang haram adalah penipuan kata Imam Hasan Al-Basri.

13) Tidak memperbanyakkan doa tatkala berpuasa dan berbuka. Ini satu lagi jenis kerugian yang kerap dilakukan oleh umat Islam. Nabi SAW telah menyebut :-

ثلاثة لا ترد دعوتهم , الإمام العادل , والصائم حتى يفطر ودعوة المظلوم

Ertinya : "Tiga golongan yang tidak di tolak doa mereka, pemimpin yang adil, individu berpuasa sehingga berbuka dan doa orang yang di zalimi" ( Riwayat At-Tirmizi, 3595, Hasan menurut Tirmizi. Ahmad Syakir : Sohih )

Selain itu, doa menjadi bertambah maqbul tatkala ingin berbuka berdasarkan hadith.

إن للصائم عند فطره دعوة لا ترد

Ertinya : "Sesungguhnya bagi orang berpuasa itu ketika berbuka (atau hampir berbuka) doa yang tidak akan ditolak" ( Riwayat Ibn Majah, no 1753, Al-Busairi : Sanadnya sohih)




Jadi, sama-samalh kita beramal dan mempebaiki kesilapan yang kita selalu lakukan pada bulan Ramadhan..InsyaAllah amalan kita akan diterima Allah s.w.t jika kita ikhlas dan melakukannya kerana keimanan kita kepada-Nya....

Selamat Berpuasa kepada semua....


p/s: petikan di atas saya petik dari laman web...http://zaharuddin.net/

Tuesday, August 26, 2008

21 things girls dont realized.

  1. Guys may be flirting around all day, but before they go to sleep, they always think about the girl they truly care about....
  2. Guys are more emotional than you think, if they loved you at one point, it'll take them a lot longer then you think to let you go, and it hurts every second that they try.
  3. Guys go crazy over a girl's smile(:
  4. A guy who likes you wants to be the only guy you talk to.
  5. Giving a guy a hanging message like "You know what?..uh...nevermind.." would make him jump to a conclusion that is far from what you are thinking. And he'll assume he did something wrong and he'll obsess about it trying to figure it out.
  6. If a guy tells you about his problems, he just needs someone to listen to him. You don't need to give advice.
  7. A usual act that proves that the guy likes you is when he teases you.
  8. GUYS LOVE YOU MORE THEN YOU LOVE THEM!!!
  9. Guys use words like hot or cute to describe girls. They rarely use beautiful or gorgeous. If a guy uses that, he loves you or likes you a whole heck of a lot.
  10. If the guy does something stupid in front of the girl, he will think about it for the next couple days or until the next time he spends time with the girl.
  11. If a guy looks unusually calm and laid back, he's probably faking it and he is really thinking about something
  12. When a guy says he is going crazy about the girl, he really is. Guys rarely say that
  13. When a guy asks you to leave him alone, he's just actually saying, "Please come and listen to me
  14. If a guy starts to talk seriously, listen to him. It doesn't happen that often, so when it does, you know something's up.
  15. When a guy looks at you for longer than a second, he's definitely thinking something.
  16. Guys really think that girls are strange and have unpredictable decisions and are MAD confusing but somehow are drawn even more to them
  17. A guy would give the world to be able to read a girl's mind for a day.
  18. No guy can handle all his problems on his own. He's just too stubborn to admit it
  19. NOT ALL GUYS ARE RUDE!!! Just because ONE is RUDE doesnt mean he represents ALL of them
  20. WHEN A GUY SACRIFICES HIS SLEEP AND HEALTH JUST TO TALK TO YOU, HE REALLY LIKES YOU AND WANTS TO BE WITH YOU AS MUCH AS POSSIBLE
  21. Even if you dump a guy months ago and he loved you he probably still does and if he had one wish it would be you to come back into his life.

Friday, August 22, 2008

=)

hell yeah im excited. im all excite over this post which should be considered basi already. i havent been out the campus for over 3 weeks straight! (not kidding). so was a bit teruja ++ when my lovely senior roomate (muacks! i wasnt forced to type that), kak bai invited me to join her and her so called friend mr bob. i just couldnt say no! =). kak bai was still worried about my condition, and i looked like im about to fall everytime i tried to walk, dia tanye. larat tak? larat! =) terus hilang demam. amazing. =) "kak bai dah booked kan tiket, ajak pesa skali". she texted. =))). i somehow gained energy from which i dont know where it came from.

anyway, i needed the fresh air. its good for sick people right? haha. alasan. plus this is a treat for ourselves for getting dean's list. sometimes its good to pamper yourself. =)

random shot i took while waiting for the lecturer outside. macam nak baring je kat rumput tu kan? =)

the four of us went and watched wall-e. its a fun watch. and its a cute movie. i cant help snorted out few cute giggles myself. haha. and en faisal was laughing like he owned the cinema. haha. so was abang bob. yep, i can hear him laughing from the corner. abang bob was being extremely funny. i laughed all the way to summit and a quarter way back to college. i somehow fell asleep (more like unconcious). maybe because i was laughing too much and it drained my energy. haha. back to college. back to fever-rishly self. but i had fun. =)

en faisal made a mess! haha. i put up the two eyes though. haha

i was trying to be eve-a.



p/s: thanks for the company en faisal even though u got quiz the next day. ilysm.
p/p/s: en faisal didnt know i edited the layout. hope he'll like it. =)

Wednesday, August 20, 2008

dean's list ceremony,

salam.
ika baru balik dari banting semalam. sampai jb dlm pukul 12 lebih tengah malam. melepaskan rindu yang teramat terutama sekali pada "bf" yang jarang bertemu. rindu sangat kat atok aka "bf" ni. =) atok tak sihat bila kitorg sampai banting. rupa-rupanya atok makan ubat yang dah setahun usia nya. efeknye, mata atok jadi sembap, jalan pun tak nampak. kaki atok plak bengkak, nak jalan pon sakit. ayah to the rescue! ayah and ibu took atok to a clinic. ika nak drive kan atok. tapi ayah tak bagi. ayah kate kang bende lain plak yang jadi. cis. takpe ayah takpe. tapi rasenye tak perlu lagi la hantar atok pegi klinik. kedatangan cucu-cucu ini dah merupakan ubat. ubat rindu. =) i mish u atok..

as promised, dalam post yang sebelum ni, ika nak update pasal anugerah dekan hari tu.. alhamdulillah, both en faisal and ika diberi anugerah tersebut. tak banyak la nak mengomel pasal hari tu sebab takde bende yang menarik pon. takde pon artis datang perform. haha. except for en faisal agak marah sebab saya agak mesra sama satu pelajar tahun akhir. syukur persengketaan tu tak lama sebab lepas tu ika kene demam panas. en faisal tak jadi nak merajok. hehe. selamat2. urm, tengok la gamba2 nih. tak banyak amek, sebab ramai dah pegi balun makanan.




ni couple dekan. ju n tiew.

awi bagi ucapan wakil pelajar degree.

me n juniors.

comrades.

us ♥

Saturday, August 16, 2008

tagged by wanie.

Rules:
1. The rules of the game get posted at the beginning.
2. Each player answers the questions about themselves.
3. At the end of the post the player then tags 5 people and posts their names, then goes to their blogs and leaves a comment, letting them know they got tagged and to ask them to play and read your blog.

Starting time: 11.39am

Name: Atikah Basyirah bt Abdul Muta'ali

Sisters: 3

Brothers: none

Shoe size: 6/7

Height: 16something cm


Where do you live?
::jb

Favourite drinks?
:: teh ais

Favourite breakfast?
:: nasi lemak and roti canai. =)

Have you ever been on a plane?
::yup.

Swam in the ocean?
:: yup.

Fallen asleep in school?
:: oh, sampai la ni pon.. hahah

Broken someone's? heart
:: yesh. sorry.

Fell off your chair?
:: unfortunately yes.

saved e-mails?
:: i saved all. i dont bother to do clean ups.

What is your room like?
:: like every other room. got door and windows. and bed.

What's right beside you?
:: nothing.

What is the last thing you ate?
:: cempedak goreng.

Ever had chicken pox?
:: pnah kot.. tak ingat.

Sore throat?
:: of course. its a common sickness.

Stitches?
:: yeah. on my right knee.

Broken nose?
:: not yet. haha.

Do you believe in love at first sight?
:: hmm.

Like picnics?
:: oh yesh. =)

Who was the last person you danced with?
:: no one. i was jumping around and on the bed ~sorta dancing. i dont dance in public.

Last made you smile
:: him =)

You last yelled at
:: him. last night. after i cut myself.

Talk to someone you like
:: yesh.

Kissed anyone
:: yesh la. =)

Get sick
:: sakit tuh menghapus dosa kecil.

Talked to an ex
:: yesh

Miss someone
:: mish him so much rite now.

Best feeling in the world
:: feeling of belonging.

Do you sleep with stuffed animals
:: nope. im all grown up. =)

Who do you really hate
:: no one.

What time is it now
:: 9.11pm

Randoms :
Q: Is there a person who is on your mind right now
:: him


Q: Do you have any siblings
:: yes

Q: Do you want children
:: yes. =)

Q: Do you smile often
:: haha. yesh. =)

Q: Do you like your hand-writing
:: so-so

Q: Are your toenails painted
:: nope.

Q: Whose bed other than yours would you rather sleep in
:: the queen of england? i bet she have a really comfy bed.

Q: What colour shirt are you wearing
:: black

Q: What were you doing at 7:00pm yesterday
:: dinner with en faisal

Q: I can't wait till
:: i see him again. =)

Q: When did you cry last
:: cant recall.

Q: Are you a friendly person
:: i guess i am.

Q: Do you have any pets
:: a cat named gemok.

Where is the person you have feelings for right now?
:: his home. =)

Did the last person you held hands with mean anything to you now?
:: yesh.

Do you sleep with the TV on?
::sometimes.

What are you doing right now?
:: answering survey

Have you ever crawled through a window?
:: nope

Can you handle the truth?
:: but u cant handle the truth! haha

Are you closer to your mother or father?
:: both. equally.

Who was the last person you cried in front of?
:: none.im no attention seeker


How many people can you say you've really loved?
:: lots. =)

Do you eat healthy?
:: ahahah. no.

Do you still have pictures of you & your ex?
:: none of ur biz

Have you ever cried because of something someone said to you?
:: no i kick his/her butt. for being a pain in the ass.

How often do you go to the masjid?
:: weekdays. mostly. zuhur and asar mostly done in masjid due to class tight schedule.

if you're having a bad day, who are you most likely to go to?
:: go to sleep


Are you loud or quiet most of the time?
:: loud. very the loud.


Are you confident?
:: ntah. sekarang ye kot. due to an incident, i became numb to what ppl are saying about me.


tagging..
anyone who is feeling like doing a survey. =)

tagged by huda.

What is the connection between you and the last person you texted?
+ soulmates.♥ =)

2. What is wrong with you right now?
+ slight fever campor selsema campor batuk2.

3. Do you miss your first love?
+ dont miss but didnt forget.

4. When did you last cry?
+ i cant even recall when i last cried.

5. Who do you hate?
+ orang kurus? haha

6. What do you want in your life right now?
+ a car.

7. Are you happy right now?
+ alhamdulillah. yes. =)

8. Do you have feelings for anyone?
+ en faisal. =)

9. Have you been to a baby pool?
+ nope.

10. Drinking?
+ never.

11. What is your favorite thing to have on your bed?
+ lotsa pillows and teddies! =)

12. Last time you went for a party?
+ small parti besday kak ama. makan duyan! huhu.

13. What do you wear to bed?
+ whatever i feel like wearing. pjs mostly.

14. Do you tend to make relationships complicated?
+ nope. but i may not realize it? do i?

15. What are you doing/did today?
+ tido. cut myself. bleeding. watched muvee. ate like a cow.

16. What was the last movie you went to watch?
+ wall-e. besh! =)

17. Name an award you have won:
+ recently the dean's list. syg got it too. =)

18. Do you live near your ex gf or bf?
+ yesh.

19. Are you scared of bugs?
+ depends on what bug. if it involves ants. xtakot la. hehe

20. Are you a cuddler?
+ yesh! and manje. haha. gedik btol kasi sepak je bagus.

21. Do you remember your dreams?
+ sometimes.

22. What do you think of Eminem?
+ bad boy/a cool father.

23. Do you read?
+ yes. penat je blaja ngeja dulu2. haha

24. Do you sleep with a teddy bear?
+ currently. nope. just pillows.

25. Last person that made you cry?
+ cant remember.

26. Whose house did you go to today?
+ none. went to class today.

27. What is your favourite colour?
+ absolutely red.

28. Do you like anyone right now?
+ yes. my baby beruang. haha.

29. Are you bored?
+ kinda.

30. Are you in love?
+ yes. =)

31. Do you say dawg?
+ nope. i dont have dog-friends.

32. What are you excited about?
+ semester break. =)

33. What do you think about life?
+ hard and getting harder.

34. Who was last to cook for you?
+ makcik cafe.

35. What time u slept last night?
+ 3am i think

36. What is on your mind right now?
+ jason mraz. listening to huda's blog songs =)

37. Who was the last person to make you cry?
+ adoi. bape kali nak tanye. big girls dont cry.

38. Name someone whose name starts with the letter J.
+ jothi. haha

39. Do you care what others think about you?
+ usually dont. they got nothing to bring me down.

40. Do you own the game Monopoly?
+ bapak bosan monopoly. batu seremban la. haha

41. Do you trust people easily?
+ ppl say i do. gulp!

42. Do you think you'll be married in 10 years?
+ insyaAllah. =)

43. Will you ever kiss the last person you kissed again?
+ i hope so. =)

44. What do you look forward to in the next 3 months?
+ pertambahan duet dalam akaun dengan duet raye. haha

45. Are you short?
+ pretty tall and loving it. =)

46. Overseas, to where?
+ nak pi old trafford je. pastuh balik. leh? haha

47. When was the last time you met your ex?
+ more than 3 months.

48. Ever slapped someone?
+ nope. i kick ppl.

49. Love cookies?
+ yesh. no nut choc chips pls. 100gms! =)

tagging...
whoever! =)


p/s: thanks for tagging huda! =)

Friday, August 15, 2008

~cuti~

alih tak alih dah sampai mid term break....maknanya saya tidak akan bertemu dengan dia selama seminggu...haihh...lamanyaa....kemungkinan saya akan berjaya menghasilkan syair tentang dia pada cuti kali ini....haha...saya bukanlah orang yang berketurunan seni,kalau bercerita dengan kawan2 pun kadang2 kawan2 saya tak paham dengan apa yang saya ceritakan..haha...

cuti juga bermakna saya tidak akan meng'online'kan diri selama seminggu kerana saya terpaksa pulang ke kampung halaman saya....masih ingat lagi di mana kampung halaman saya?...hehe...
InsyaAllah kalau ada kesempatan saya akan menjelajah ke pantai yang lain pula... =)

kepada atikah basyirah bt abdul muta'ali,
"jauh ke dalam lubuk hati saya, saya akan sentiasa merindui kamu walau di mana jua kamu berada..."

-ich liebe dich-

Thursday, August 14, 2008

im sick.

its been 3 days since i caught cold and sore throat. but only yesterday i had fever. besela dah melantak 3 ice cream, pastuh satay lagi. orang lain punye pon balun gak. haha. anak gajah betol. by evening, my body temperature risen, and i couldn't get myself up from the bed. and en faisal was being sooooooo considerate enough by going out with his friends and left me and my weak body here. (yeah im mad and still am)

anyway, i skipped thermodynamics 1 hour lecture today (due to the fever). the funny thing is i can laugh my heart out even when im feeling like there's a huge rock above my head. haha. i called adah to inform her on my absence.

adah: mmm.. hello
ika: adah, baru bangun tido eh?
adah: mm.. aah
ika: weh.. (cough2), aku tak gi ar klas termo.. aku.. (cough again) demam..
adah: oh ok..
ika: kalau en mahmod tak kesah sangat ari ni, sain kan name aku kayh?
adah: ok2
ika: ok thanks, bye!
adah: bye
-line went off-
ika: haaaaaacccchhhuummm!

in the next 10 minute, boreness came crawling inside me. belek buku termo kejap. then watched barbie and pucca kat tv3. then i feel all guilty for skipping class. (im not used to skip class and being late and all. haha) i miss called ayah. which i dont know why... hmm.. and ayah called back.

ayah: lo..
ika: hye ayah, tade kelas ke?
ayah: nope.
ika: ayah, ika skip termo. (cough) klas tgh ari tadi.
ayah: ok.
ika: (ok? i skipped class?!) ika dah demam semalam pastuh ika makan 3 eskim and then i walked under a really, really, really hot weather. mesti ika tak demam kan kalau ade kereta? =)
ayah: hmm.. aaaaaa... yela tuh.
ika: hehe. anyway dekan nye rambut smalam macam acapan. (dah tade topik.) hahaha
ayah: biase la, old style
ika: aah old school style. he's brave enough. =)
ayah: haha.
ika: ika tak amek bnyak gamba sangat semalam. banyak sgt laki. segan sket. haha. balik kang amek balik eh ayah. amek kat utm. kat dewan sultan iskandar leh? haha. ika pakai baju semalam balik.haha.
ayah: kat utm orang tengah sebok konvo la.
ika: takpe la amek kat studio. ayah ngn ibu diri sebelah ika. haha.
ayah: macam dah grad je. haha.
ika: mestilah. kite mesti semangat.
ayah: amek la gamba sendiri. ika kan pandai wat macam tuh. sampai dah berjangkit kat adik2.
ika: haha. ok2, xpe2, amek gamba adek bradek je la. haha.

haha. i'll update later on the mechanical's dean's list ceremony. =) out.

determination!

Monday, August 11, 2008

D for determination!

Sabtu lepas ade la Program Clean & Clear kat kolej ni ha. ika mang dah awal-awal tamau masok campor punye. disebabkan roomate ika yang semangat waja ni berjangkit plak kat ika. penat lelah, sakit otak lepas baru balik test math3 hilang camtuh je bila tengok lia semangat. what the heck. lepas habis program kang balas la tido puas-puas.


i started to play around with photoshop, and for 2 minutes, i produced this! lia kagum! heh. =)
we put this up on our room door.






okayh, here's the kepak ayam. haha

lepas dalam 2 jam je memberi khidmat, ika pon cabut jap jumpe en faisal. curik nasik ajk pastuh bagi kat en faisal. takpe la, uzai tak marah punye. haha. lepas tuh, serius tido tak ingat dunia. ade la 4 jam kot tdo. ke lebeh en faisal? haha.



determination!

ira turns 15!


happy 15th birthday spoilt brat.
its your day. enjoy it.
with your pmr trials of course.
haha. i'll be back to make it even worser.
watch out! haha.

much love
miss atikah & mr faisal

Thursday, August 7, 2008

~Walking after you~

Tonight I'm tangled in my blanket of clouds,
Dreaming aloud
Things just won't do without you, matter of fact
I'm on your back, I'm on your back
I'm on your back

If you walk out on me, I'm walking after you
If you walk out on me, I'm walking after you

If you'd accept surrender,
I'll give up some more
Weren't you adored?
I cannot be without you, matter of fact
I'm on your back, I'm on your back
I'm on your back.

If you walk out on me, I'm walking after you
If you walk out on me, I'm walking after you.

Now the heart is cracked
In two, I'm on your back.
I cannot be without you, matter of fact
I'm on your back.
If you walk out on me, I'm walking after you
If you walk out on me, I'm walking after you
If you walk out on me, I'm walking after you

Now the heart is cracked In two,
I'm on your back


p/s: i love u ika... =)

Wednesday, August 6, 2008

the cause for pening2

salam. *yawn*

its almost six. i've told en faisal i can stay up without sleeping at all but i cudn sleep first and wake up later to study. see. this is the solid proof. i've locked 3 alarms to ring at 3 am. but i only woke up just now. no regrets. i've fully recharged myself. yay! =) unfortunately im in no mood to study. haha. due to unlimited usage to the internet, petom havent been shut down for two days. and i have been pampering myself with youtube on my bed. haha. this cant go on forever. oh well, its only for a month. i will redeem it by studying till late. i promise! =)

discovering a new post from en faisal lightens up my face. =) its been long since his last post. i kept forcing him to post something new. it must be hard for him to please my needs, with all the studying and extra work he's been doing. sorry for being a pain in the ass. u deserve better syg. like yesterday, he was being extra worried on me. i cudn even utter a word because i was too tired. i only slept for two hours, and i woke up to two reports and little boys. haihh. tak menarik langsung. i kept slamming myself to bed every time i got the chance. this will surely drain my youth. en faisal was sweet enough to company me all through the day. well, most of the day la. haha. i miss him now since he's away in dreamland. =)

its obvious im just another burden he has to carry. a big one. with big appetite. haha. seriously, i've always wonder whether he has any regrets by being with me. his life could be the other way round. despite everything that had happened, he still fights for what he believes on. me. thank you. i dont know how well should i put this. but i hope i love you is enough and completed everything. i love you with all my heart and there is nothing else i could ask for more. with all the crappy jokes i've been telling him he still takes me seriously. he makes me feel pretty when i know im ugly. i admire him for his sureness on me. i admire him for his willingness to make me happy in whatever way.

sometimes things are better left unsaid. because however the words are said, it will probably wont be understood. i love you for taking the risk(me), even if the world is against us.