Sunday, July 13, 2008

~kutip-mengutip~

'benda' yang dikutip



pada cuti semester yang lepas, saya berpeluang untuk pulang ke kampung halaman...peluang ini saya tidak lepaskan kerana ia hanya datang setahun 2 kali sahaja...macam hari raya pula gamaknya....memang gembira habis la sebab saya boleh buat 2 benda yang saya memang plan tiap2 kali balik kampung...rutin di kampung kata org...jumpa old fren and beli jersi siam...orang tak berduit mcm saya ni memang hanya mampu untuk membeli jersi siam je la..jikalau pergi ke butik pun hanya untuk membandingkan jersi siam saya dgn yg ori...biar apa pun org kata saya tetap bangga memakai jersi siam tesebut! =) terlanjur pula bercerita mengenai jersi siam, saya jadi malu sendiri kerana excited sorang2..harap dimaafkan..hehe



berbalik kepada topik asal, ketika saya berada di kampung...pada suatu petang, ketika sedang berehat-rehat menikmati keindahan suria (agak panas jugalah ketika itu), saya dikejutkan dengan panggilan dari adik bongsu saya...dia datang dengan muka tersenyum2 sambil tersipu-sipu, mcm ada benda yang dia mahu dari saya pula.....soal punya soal akhirnya saya dapat tahu juga hajatnya...rupanya dia mahu ke pantai...bercakap tentang pantai, memang sudah lama saya tidak ke pantai...jadi saya terus bersetuju dengan usulnya..dia dengan gembiranya terus melompat2..nasib baik tak patah lantai rumah atok saya tu...al maklum la, rumah kg sahaja...dia terus bersiap2 dan mengajak kakaknya pergi sekali...ibu saya tak mahu pergi jadi kami hanya pergi bertiga sahaja...



jarak perjalanan dari pantai itu ke rumah atok saya tidaklah lama, cume 15-20 minit sahaja...perjalanan selama itu pun saya perlu melalui 'pos polis hutan'...senyuman dimurahkan dan kata terima kasih diucapkan ketika melalui pos itu...saya tidak mahu ditahan oleh polis hutan kerana memasamkan muka dan dituduh menculik kanak2 bawah umur...haha..kami melalui jalan yang berlatarkan laut selepas itu...suasana sungguh menyamankan...lalu saya teringatkan si dia yang berkeinginan ke pantai tetapi tidak punya kesempatan...sampai sahaja,adik2 saya terus melarikan diri ke pantai...nasib baik depa tak tergolek...sebenarnya saya ingin juga turut serta tapi setelah memikirkan keadaan diri yang agak 'berat' ketika itu, saya batalkan sahaja niat saya...nanti tak pasal2 saya jadi bahan tontonan awam di pantai itu...hehe...



berjalan punya berjalan...saya pun terjumpa dengan sesuatu yg org lain mungkin anggap biasa sahaja tetapi tidak bagi saya...kerana saya jarang mengutip benda2 seperti ini, kebiasaannya hanya saya lihat dan tinggalkan...jadi saya memutuskan untuk mengutip benda itu...kelihatan menarik dan sesuai untuk diberikan kepada si dia...walaupun ianya tidak seberapa, namun nilai estestika yang wujud melebihi segalanya....adik2 saya biarkan bebas bermain di gigi pantai..sayang sekali saya tidak sempat untuk mengambil walau sekeping gambar pun kerana saya tidak punya gajet yg canggih2 utk dibawa bersama..saya semadikan detik itu dalam diri saya bagi ingatan di masa2 yang mendatang...apalah gunanya sekeping gambar jika tiada nilai kenangan di dalamnya...usai berjalan2, saya pun mengajak adik2 saya pulang...kata orang tak elok jika berada di pantai ketika maghrib kerana ketika itulah hantu air muncul di permukaan air...saya hanya mendengar sahaja, buat ingatan diri sendiri...kalau muncul pun, pastilah saya org yg pertama yang berlari..haha...



saya sempat membeli keropok lekor untuk kudapan ketika dalam perjalanan pulang ke rumah...aah, terasa rindu pula dengan aroma keropok lekor pantai timur!...

No comments: